جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳
ساعت : ۰۸:۰۲
کد خبر: ۱۳۶۹۹۶
|
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۳

در اردوی «تاریخ بدانیم» چه می‌گذرد؟!

معاون آفرینش و اجرای فرهنگسرای اندیشه گفت: نوجوانان در قالب ۳۲ اجرا در برنامه اردومحور «تاریخ بدانیم»، با بخش‌هایی از دفاع مقدس و انقلاب اسلامی آشنا شدند.
اجرای  32 اردوی «تاریخ بدانیم»، ویژه نوجوانان توسط فرهنگسرای اندیشه
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، حمید عسگری درباره‌ی اهداف این برنامه گفت: راه‌اندازی اردوهای تاریخی در قالب بازی‌واره و نمایشگاه، ضمن آشناسازی نسل نوجوان با وقایع تاریخی دوران دفاع مقدس، نقش رهبری مقتدر در نیل به اهداف هر فعالیت گروهی را نشان می‌دهد.

عسگری  ادامه داد: بر همین اساس و به‌جهت تبیین مبانی اعتقادی برای نسل آینده، بسته‌برنامه‌ی «تاریخ بدانیم» توسط سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران طراحی شد. در این برنامه که از اوایل آبان‌ماه آغاز شده است، نوجوانان در قالب یک بازی از باغ کتاب به باغ موزه دفاع مقدس می‌رسند و در این مسیر بخش‌هایی از تاریخ دفاع مقدس و انقلاب اسلامی  برای آنان تببین می‌شود.

وی افزود: «تاریخ بدانیم» عنوانِ ایده‌ای ابتکاری است که با محوریت بازی، سرگرمی، تحرک و کنجکاوی متناسب با روحیات غالب رده‌ی سنی نوجوانان به صورت ویژه‌ای طراحی شده است تا از این رهگذر، پیام‌ها، آموزه‌ها و آگاهی‌های لازم در فضایی دوستانه، صمیمی، مشفقانه و مشوق به نوجوانان عزیز انتقال داده شود.

 وی درباره‌ی روند اجرایی این برنامه ادامه داد: نوجوانان پس از ورود به محوطه و محدوده‌ی بازی، چند دقیقه‌ای توسط مربیان در خصوص نحوه‌ی بازی و قواعد کلی آن توجیه شده و در ادامه، به دو گروه ۲۰ نفره و سپس به منظور رقابت و آشنایی با کار تیمی و هم چنین هماهنگی در طی‌کردن مراحل مختلف بازی، هر گروه به ۴ تیم ۵ نفره تقسیم شده و از اعضای هر تیم، یک نفر به عنوان رهبر گروه توسط اعضا انتخاب می‌شود تا افراد تیم را به سوی کشف معماها و مأموریت‌ها، هدایت کند. بازی شروع می‌شود. تلاش برای اجرای بازی از رهگذر سروستان، یافتن کلید و...، آن چیزی است که می‌تواند گروه نوجوان را تهییج و علاقه‌مند کند. طراحی بازی هوشمندانه و جذاب است؛ چرا که بچه‌ها را به تکاپو می‌اندازد. کلیدها پیدا می‌شوند و بچه ها پس از باز کردن صندوق‌ها و برداشتن وسایل مربوط به مأموریت‌های محوله، راهی باغ‌موزه‌ی دفاع مقدس می‌شوند. به نمایشگاه «در لباس سربازی» می‌رسند. آنجا فضا متفاوت و جدی‌تر است.این نمایشگاه، روایت اسناد و خاطرات ناشنیده یا کمترشنیده‌شده‌ی‌ رهبر انقلاب از دوران قبل و بعد از انقلاب و حضور ایشان در جبهه‌ها از نخستین روزهای آغاز جنگ تحمیلی تا ترور ایشان در تیرماه سال ۶۰ است. 

وی افزود: در ادامه، نوجوانان وارد سالن ابتدایی می‌شوند و در صفوف متراکمی می‌نشینند و به ویدیومپِ صحبت‌های رهبر معظم انقلاب با موضوع خلاصه‌ای از زندگی ایشان از زبان خودشان گوش می‌دهند. با ورود به سالن اصلی نمایشگاه، ذوق همراه با هیجان نوجوانانه، بالا می‌گیرد و با ادبیاتِ سن و نسل خودشان، پرسش و اظهار نظر می‌کنند درباره‌ی حضورشان و موضوع و اینکه داستان چیست. کمی بعد راوی نمایشگاه و مربی‌ها ورود می‌کنند. با توجه به مأموریت‌هایی که برای تیم‌های مختلف در نظر گرفته شده، سعی شده است که توضیحاتِ وقایع نمایشگاه، متناسب با مأموریت‌های تعریف شده باشد تا توجه بچه‌ها بیشتر به این توضیخات جلب شود. یادگیری بچه‌ها لحظه لحظه بالاتر می‌رود. بچه‌ها باورشان می‌شود که واقعاً میهمان یا حتی صاحب خانه هستند. حس محترم و عزیزبودن به آن‌ها دست می دهد و هر لحظه، بیشتر دل می‌دهند.پس از توضیحاتِ وقایع نمایشگاه و راهنمایی مربیان، تیم‌ها با هدایت رهبران‌شان (سرگروه) و با کمک اعضا، به جستجو در محوطه‌ی نمایشگاه پرداخته و در پی کشف معماها و مأموریت‌های محول‌شده برمی‌آیند؛ مأموریت‌هایی که با کشف هرکدام، نوجوانان با یکی از وقایع مهم تاریخ انقلاب و هشت سال دفاع مقدس، آشنا می‌شوند و در این خلال پی به ایثار و فداکاری‌های رزمندگان دفاع مقدس و از آن بالاتر، حضور تأثیرگذار رهبر معظم انقلاب در سیر حوادث دوران انقلاب و هدایت‌های هوشمندانه‌ی ایشان در رهگذر از جنگ تحمیلی هشت ساله، خواهند برد. 

به گفته وی، آنچه در میان فرآیند «تاریخ بدانیم» از حیث آموزه‌ها برجسته است، مسئولیت‌پذیری اجتماعی، روحیه‌ی کار جمعی و گروهی، مشارکت، همکاری، فداکاری، ترویج روحیه‌ی رهبری، جامعه‌پذیری، هویت ملی، ظرفیت‌سازی، خلاقیت، باورپذیری و روحیه‌ی خودباوری، آشنایی با فرهنگ شهادت و مقاومت، احساس غرور و افتخار ملی، ترویج فرهنگ قدردانی و قدرشناسی، آشنایی با توان دفاعی امنیتی کشور، فهم بیش از پیش ارزش ملت بودن، ترویج بهتر اعتماد و باور ملی و شناخت خوب از رهبرشان و تلاش‌ها، گام‌ها و دستاوردهای ایشان، شهدا و ارزش‌ها و پیام انقلاب و دفاع مقدس بود.

 معاون آفرینش و اجرای فرهنگسرای اندیشه در پایان گفت: آینده‌نگری، تدبیر، قاطعیت، شجاعت، جسارت و... کلیدواژه‌هایی است که نوجوانان شرکت‌کننده در این اردو را در نهایت، به نقش و شاخصه‌های یک «رهبر مقتدر» می‌رساند.
نظر شما